onsdag 6. mai 2015

Alenetid

Når man får barn havner ordene alenetid og egentid av de sjeldne, men av de mest savnede.
Jeg er så heldig at jeg i helgen fikk en kveld med venninne mine i Oslo og en overnatting på hotell.

  
Det første jeg gjorde når jeg ankom hotellrommet på Scandic Byporten var å ta en lang dusj, det å stå i dusjen uten at noen kommer inn er fantastisk, hjemme ville det vært helt naturlig at eldste jenta kommer inn og og vil ta en dusj hun også eller at samboeren BARE skal hente noe eller spørre om noe.

Tiden man har helt helt alene er minimal i hverdagen, men også svært viktig å ta vare på. Min samboer og jeg har pratet mye om dette. Så når barna har lagt seg, så er det kvelder i blandt hvor vi holder på med ulike ting i hvert vårt rom. Det betyr på ingen måte at vi ikke trives i hverandres selskap, men vi gir hverandre rom til å være alene, velge akkurat hva man ønsker å se på tv, eller bare nyte en god bok i ett stille rom, helt, helt alene.

Kveldens tema med jentene var middag ute og standup etterpå. Vi møttes på ASIA som ligger langs Aker Brygge. Lokalet er varmt og trivelig, men gode sofaer og masse puter. Kjøkkenet er delvis åpent ut mot bordene ved siden av er det en vegg med kniver kastet på.



Menyen består av ulike retter fra SørøstAsia. Små og store retter hvor de er mulig å kombinere forskjellige smaker og tilbehør. Vi var 5  jenter som valgte å dele forskjellige retter og tilbehør.


Blandt det vi smakte på var beef kushiyaki, crushed potatoes, asia raw salad og miso marinated organic salamon. Sistnevnte ble servert med kveite og ikke laks. Det la ingen demper på retten i det hele tatt. Rettene vi valgte ga oss mange gode og forskjellige smaker. Dessverre var salaten svært, svært sterk og ødela litt smaksopplevelsen for noen av oss.

Prisen på maten er helt ok. Man får fint en middag med drikke til for 3-400 kr og det er helt akseptabelt for hva man forventer av spisestedene langs Aker Brygge. Servicen var varierende, vi fikk litt ulik informasjon i starten da vi skulle bestille, men det ordnet seg og vi fikk det vi skulle ha.

Fordelen ved å spise på Aker Brygge er at det er svært kort vei bort til Latter. Ingen av oss jentene hadde vært på klubbkveld på Latter før så vi var svært spente ved ankomst. En ting var sikkert, ingen av oss ønsket å sitte på første rad, men noen av oss ønsket nærhet til scenen så mye som mulig;)


Kveldens program bestod av Jonas Rønning som konfransier og 5 svært ulike komikere; Zahid Ali, Jørgen EP, Mads Hadler, svensken Fredrik Andersson og tilslutt en engelskmann. Vi lo godt under store deler av kvelden. Jonas Rønning hadde med seg megafonen sin og kom med svært mange gode kommentarer, derimot svensken Fredrik Andersson syns jeg dro det hele litt langt i forhold til å kommentere intim soner og det ble til tider kleint. Ikke alle i publikum var helt enig med meg der.
Hele to timer varte showet, overraskende positivt med tanke på at prisen kun var 150 kr per person. Gratis garderobe er absolutt en pluss på Latter.

Kvelden bar videre for noen av oss, mens andre tok kvelden. Perfekt kveld for gode venner.

Det å våkne opp 0700 uten at ett av barna roper "MAMMA, jeg er våken!" er veldig deilig, det å vite at man kan nyte en morgen helt for seg selv er avslapning i seg selv.


På Scandic nytes frokosten på Egon like ovenfor hotellet, ensomheten er ikke alltid negativt og det er det på ingen måte denne morgenen.
Det vanskelige ved en slik tur er at man skal forsøke å holde kostholdet, ref mitt pågående ønske om vektreduksjon. Frokosten har både sunne og ikke like sunne alternativer og det er lett å spise mer enn hva som er fornuftig. Jeg går for kjente alternativer og får også med meg en kopp varmt vann og sitron. Sistnevnte er ett tips jeg har fått av en god venninne, svært, svært godt.

18 timer alenetid er over for denne gang, svært takknemlig for at jeg har en samboer som aksepterer og forstår, og i det hele tatt lar meg gjøre dette.

Du er fantastisk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar