søndag 9. august 2015

Førerkort - ingen selvfølge


Da jeg fylte 18 år var det om å gjøre å ta lappen så fort som mulig. Avstandene var store og kollektivtilbudet var elendig. Førerkort ble en nødvendighet.
I byer eller på tettesteder hvor det kollektive er godt utviklet har jeg forståelse for at man ikke har samme behovet som vi hadde ute på landet.

Min samboer er en av disse. Behovet har aldri vært der og på de stedene han har bodd har enten kollektivtilbudet vært godt eller så har noen i næromgangskrets hatt bil og lapp.

Først når vi nå har fått barn har vi merket behovet opptil flere ganger. Bare det å gå i butikken som før var på nærmeste gatehjørne, men som i dag gjør det nødvendig med bil da vi prøver å handle for en uke eller to om gangen. Gjør at ansvaret fort tilfaller meg da vi ønsker å gjøre det etter at barna har lagt seg.
Dette er nok ikke min kjære helt komfortabel med da jeg ofte kan glemme handlelisten, eller rett og slett avvike fra hele listen da det var så mye annet spennende på butikken..

Nå har han tatt teoriprøven og vi har oppkjøring i sikte. Utrolig stolt av min kjære, men alt dette får meg til å tenke. Skal jeg være passasjer? Klarer jeg å holde meg unna irriterende baksetesjåfør kommentarer? Vil bremsefoten kontinuerlig være i bruk? Jeg vet at han er en flink sjåfør så det er ikke der det ligger, men det har alltid vært en selvfølge at det har vært jeg som har kjørt og nå skal plutselig denne rutinen brytes?

Jeg må nok holde meg litt i nakkeskinnet, for det å ta førerkortet i dag er ikke det samme som det var når jeg tok mitt for snart 15 år siden. Det er mye større krav til hva som skal gjennomføres og for å ikke snakke om teoriprøven!

Nå må man vite om hva forurensningen til bilen gjør mot samfunnet, om hvilken del av hodet som fungerer under bilkjøring eller at pannelappen ikke er ferdig utviklet før du er 25 år. Det hjelper ikke bare å kunne skiltene lenger. Kravene er mye større og det skal maks svares feil på 7 av 45 spørsmål for å kunne gå videre i opplæringen.

Godt er det å vite at man ikke lenger slippes ut på veiene uten videre, kanskje hadde det vært lurt med en opprydding av allerede eksisterende førekort innehavere også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar