fredag 13. februar 2015

Hvem er familieparkering for?

Flere og flere store kjøpesenter, varehus og ikea har fått parkeringsplasser markert med familieparkering.
Hva innebærer det?
Hva skal til for å få parkert på en slik plass?

10:38 på morgenen en hverdag skal jeg en rask tur innom IKEA og ser til min overraskelse at ALLE familieparkeringene er opptatt. Det gjør meg ikke så mye da resten av parkeringsplassen er nesten tom,det som undrer meg er hvor mange barnefamilier som drar på IKEA på denne tiden?

Det er i hvertfall svært mange håndtverkere som har med barna sine på IKEA.

Hva kreves det for å parkere på en slik plass?
 På facebook kommenterer IKEA :IKEA Norge Hei alle sammen! Vi forstår godt engasjementet og irritasjonen rundt feilparkering. Våre parkeringsplasser med spesiell merking, som familie-, handicap- og el-bilparkering, er reservert for kunder som har ekstra nytte av å kunne parkere nærme inngangenNår det gjelder håndhevingen av disse så har vi ikke noen parkeringsvakter eller skilter med regler, men stoler på våre kunders samvittighet og at de viser hensyn. Stort sett så går dette fint, men av og til så er det dessverre noen som parkerer der de ikke skal. Vi beklager dette, men håper at de merkede plassene jevnt over er en fordel for de som trenger dem. //Kristian
Mitt syn er at det bør være ett synlig barnesete i bilen som minstekrav til å parkere på disse plassene, men etter selv å ha vært gravid to ganger så har jeg forandret mitt syn og mener at det å være gravid, eller spesielt høygravid klassifiseres for å få lov til å parkere på en slik plass. Jeg har ved flere anledninger opplevd det å bli stående høygravid i ett parkeringshus hvor han på naboplassen har klistret seg helt inntil min plass. Hvor lett er det for en høygravid kvinne å klatre gjennom passasjer setet og til førersetet for å få bilen ut av parkeringshuset?

Ikke enkelt. En gang har jeg til og med måttet ringe til min kjære samboer og bedt han komme å kjøre ut bilen for meg da jeg selv ikke har kommet til 8 måneder på vei. Han som ikke engang har lappen..

Du som parkerer på familieparkeringen bare fordi du vil stå nærmest døra og ikke har barnesete i bilen eller er gravid, se for deg dette:
Ved siden av deg parkerer en bil med barn. Det eldste barnet har akkurat lært seg å åpne bilbelte selv og spretter ut  storfornøyd ut av bilen før moren i det hele tatt rekker å løsne sitt eget belte. Smell...der gikk døra opp med og inn i nabobilen.

Ønske situasjon?

Mest sannsynlig ikke.

Det er en grunn for at parkeringsplassene er bredere. nettopp for å unngå slike uhell og for at man i det hele tatt skal klare å få satt barnet på plass i barnesetet.

Taper du så mye på å måtte parkere 3 plasser bortenfor? For min del kunne familieparkeringene vært lenger unna inngangen hvis det ville gjort at de som ikke har behovet for bredere plasser, holder seg unna disse plassene.

Det vil nok aldri bli en løsning på dette da det ikke er noen regler eller skrevne normer på disse markerte familieparkeringsplassene, men derimot kunne jeg som tobarnsmor ønske at dersom du leser dette, tenker deg om en ekstra gang før du parkerer på familieparkering uten det store behovet neste gang.

På forhånd takk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar